dinsdag 2 juni 2009

S16 t/m S21

Ow wat is vliegen toch mooi! Jaja, er is weer gevlogen in het land van de onbegrensde mogelijkheden (en de luchtvaart).

Zaterdag 30 mei heb ik vluchtje S16 gevlogen. Ontzettend kut, ik moest om 13.00 's middags... Nou denk je 'wat is daar erg aan?' Nou dat zal ik vertellen. Tussen 12.00 en 14.00 is het hier het warmst, wat dus betekent dat het zweet tijdens het vliegen langs je hoofd gutst, het ontzettend turbulent is, je alle kanten op geslingerd wordt, en je dus nauwelijks je oefeningen kan doen. Als je je headset afzet na de vlucht komen er aan beide kanten plassen vocht uit waar een Afrikaans dorp 4 dagen achter elkaar voor naar de put zou moeten.

Desalnietteplus was het wel goed, want als je kan vliegen in turbulent weer, kan je het ook in stabiel weer. Ik stond eigenlijk voor S16 & S17 achter elkaar ingedeeld, maar na m'n S16 ben ik terug gegaan naar Falcon en heb ik vlucht S17 gecancelled.

Gelukkig stond ik zondag niet ingedeeld dus had ik lekker een dagje vrij.

Maandagmorgen. Een nieuwe dag, een nieuwe week. Ik stond om 05.30 ingedeeld voor S17 & S18. En ja hoor daar komt ie: MAAR! Er was weer eens een kist kapot, waardoor mijn kist gejat werd en aan een ander personage werd toebedeeld. Als solo student sta je onderaan de ladder, en wordt je om het minste of geringste van je kist geknikkerd. Helaas, daar zat ik weer om 06.00 achter m'n laptop met teveel koffie op om weer in bed te gaan liggen...

Dinsdagmorgen. Wederom ingedeeld om 05.30. Maar! Deze keer mocht ik wel weg! En wat was het heerlijk. 's Ochtends om half 6 in je eentje opstijgen terwijl de zon net opkomt en de toren nog niet eens open is! En wat is het om die tijd toch stabiel! Mooi ook dat ik twee vluchten achter elkaar kon doen. Na de eerste vlucht tussenpauze gehouden op Gateway, daarna in tweede vlucht nog een paar circuitjes draaien en weer terug naar Falcon. Super!

Woensdagmorgen. Vlucht D19. De eerste navigatievlucht... Als je 8 á 9 uur bezig bent met je eerste keer plannen voor een vlucht van 2,5 uur denk je toch van heb ik wel het goede beroep gekozen? Maar toen ik woensdag eenmaal in de kist zat met m'n instructeur en ik erachter kwam dat m'n planning eigenlijk best goed was en ik de hele tijd wist waar ik was en waar ik heen moest (klinkt makkelijker dan het is!), ging die nare gedachte snel weer m'n koppie uit en was het eigenlijk best vet. Op de foto's staan de kaartjes met mijn geplande route. Daar komen nog navigatie logs bij, waarin je van te voren met allemaal winden uitrekent waar je heen stuurt, hoeveel brandstof je gebruikt en hoeveel tijd je kwijt bent. Ook hou je in je vlucht bij hoeveel je afwijkt van je geplande koers, tijd en brandstof.

Donderdag en vrijdag weer moeten cancellen voor vluchtjes S20 & S21, maar vandaag (za de 6e) wederom om 05.30 voor deze twee vluchtjes. En gelukkig mocht ik deze keer wel weg! Weer heerlijk gevlogen, en pauze gehouden op Gateway. Als je daar gaat landen is voor de kleine luchtvaart een algemeen gebouw met een restaurantje waar je dan voor 'parkeert'. Nu waren ze vanochtend op de 'parkeerplaats' bezig met het schieten van een reclame spotje. Camera's, mooie vrouwen, limousines en een dikke zakenjet.
Kom ik daar langs hobbelen in m'n Archertje... Môguh! Best grappig vanuit mijn oogpunt. Daar even een sigaretje gerookt en wat gedronken en toegekeken naar de commercialisering van de maatschappij. Weer ingestapt, nog wat circuitjes gedraaid en weer op naar Falcon!

Nu zit ik om 09.53 thuis met een hele dag voor me! Al is D22 wel weer een navigatievlucht en moet ik hard de boeken in en beginnen met een planning... Ach dat komt later vandaag wel!

Tijd voor het zwembad als je het mij vraagt...

JOE!

2 opmerkingen:

  1. Hey kerel, wat goed zeg, al bijna bij de volgende check, super hoor!
    Ha ha, blijft er wel wat van je over, na zoveel vochtverlies?
    Op naar je D22!
    Heel veel succes en blijf genieten van het vliegen.

    Liefs van ons, pap en mam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. STEFANOWITZ!!!

    Gaat goed met je heb ik wel in de gaten;)!!

    misschien moet je eerst volgende solo vlucht ff langs afrika om je headset te legen;)
    scheelt ze daar weer lopen;)

    eind september kom je terug had ik van je ouders begrepen!!
    dan weer Lemster!!

    doe je best nog ff jonge, we faxen!!


    LIEFDE

    BeantwoordenVerwijderen